Saturday, September 5, 2009

~Atasi TEKANAN dengan bercakap pada diri anda sendiri~

HIDUP PENUH CABARAN.Ramai yang kecundang dan tidak kurang pula melihat dunia dengan wajah suram, kelam dan serba jerebu.Hidup tidak bermaya dan penuh sedih seakan tidak ada harapan lagi, kecewa dan tertekan....ANDA DI DALAM SITUASI INI???????Harap-harap bukan untuk memikirkan tajuk disertasi, proposal, asignment yang berlambak-lambak sekarang;). Tapi jika anda masih juga dalam situasi ini ataupun menghadapi dugaan yang paling besar, saya ada titipkan beberapa tip untuk menghadapi tekanan iaitu dengan cara anda berkomunikasi dengan diri anda sendiri(Bukan cakap sorang2 di khalayak ramai..nanti di pikir lain pulak :)Bercakaplah dengan diri anda.Mulakan dengan..........

1) Aku harus siap menghadapi hidup ini. Apapun yang terjadi hidup di dunia ini hanya sekali. Aku tidak boleh gagal dan sia-sia tanpa berguna.Tugasku adalah menyempurnakan niat dan ikthiar. Segala yang terjadi aku serahkan kepada ALLAH Yang Maha Tahu,yang terbaik bagiku. Aku harus sedar yang terbaik bagiku menurutku belum tentu yang terbaik menurut ALLAH s.w.t. Bahkan, mungkin aku menuruti keinginan dan harapanku sendiri. Pengetahuanku mengenai diriku atas apapun amat terbatas sedangkan pengetahuan ALLAH menyelimuti segalanya. Sekali lagi betapapun aku amat menginginkan sesuatu, tetapi hatiku harus ku persiapkan untuk menghadapi kenyataan yang tidak sesuai dengan harapanku. Kerana mungkin itulah yang terbaik bagiku......

Ini adalah salah 1 tip yang dapat saya berikan buat masa ini. Insyallah di kemudian hari tip yang lain akan saya beri..wslm

No comments:

Post a Comment