Friday, September 11, 2009

Part 3-~~Atasi tekanan dengan bercakap pada diri anda sendiri~~

Aku tidak boleh menyusahkan diri. Aku harus yakin hidup ini bagai siang dan malam pasti silih berganti. Tidak mungkin siang terus menerus dan tidak mungkin juga malam terus-menerus. Pasti setiap kesenangan ada hujungnya
Begitupun masalah yang menimpa pasti ada akhirnya. Aku sepatutnya bersabar.
Aku harus yakin setiap musibah terjadi dengan izin Allah Yang Maha Adil, pasti sudah diukur dengan sangat cermat oleh-Nya dan tidak mungkin melampaui batas kemampuanku, kerana Dia tidak pernah menzalimi hamba-NYa.
Aku tidak boleh menzalimi diriku, dengan fikiran buruk yang menyusahkan diri. Fikiranku kenalah jernih, terkawal, tenang dan profesional.
Aku harus berani menghadapi persoalan demi persoalan, tidak boleh lari sama sekali tidak menyelesaikan masalah, bahkan sebaliknya hanya akan menambah masalah.
Semua harus aku hadapi dengan baik. Aku tidak boleh menyerah kalah.
Mesti segala sesuatu ada akhirnya, walaupun persoalan yang aku hadapi seberat mana sekalipun, seperti yang dijanjikan Allah:

"Sesungguhnya bersama kesulitan itu pasti ada kemudahan."
Janji yang tidak pernah dimungkiri Allah....

##Inilah kehidupan sebenar manusia..watpe nak sakit-sakit kepala fikir masalah yang datang..Tuhan cuma mahu menguji kita sedikit je..bukan banyak pun lagi..jadi sentiasalah bersyukur wahai manusia..percayalah..setiap apa yang di uji oleh kita itu, pasti ada ganjaran dan hikmah di sebaliknya...mungkin untuk mengajar kita menjadi manusia yang lagi baik, matang dan mungkin sebaliknya.....Waallahualam
#ada 2 part lagi....nantikan..tunggu......

No comments:

Post a Comment